Nyheter

Nu när våren är på gång (trots dagens snöfall) är det dags att göra vår förening redo för härliga sommarkvällar framöver. Därför vill vi bjuda in er till vår gemensamma städdag den 7/5 kl. 18:00.

Under städdagen kommer vi att gå igenom fastighetens invändiga ytskikt, vår innergård och vindsförråd. Vi kommer också att förbereda uteplatsen och trädgårdsmöblerna för att göra det till en mysig plats att umgås på under sommaren. Se till att ta hand om era saker innan städdagen, då allt utanför vindsförråden kommer att slängas.

Efter städdagen kommer vi att bjuda på något att dricka och äta för de som vill ha. Detta är också ett utmärkt tillfälle att lära känna dina grannar lite bättre och umgås tillsammans.

Om du inte kan delta under städdagen men fortfarande vill hjälpa till, så går det bra att höra av sig till styrelsen och bli tilldelad en arbetsuppgift vid en tidigare tidpunkt.

Vi ser fram emot att ha en trevlig städdag tillsammans!

Vänliga hälsningar,

Styrelsen

Inbjudan till Årsstämma 2024

Den årliga föreningsstämman börjar närma sig, och detta år är det beslutat att den kommer hållas den 23 Maj kl 18:30.

Om det är fint väder kommer vi att hålla stämman i föreningens trädgård där vi bjuder på fika. Om vädret är för dåligt kan vi hitta en lösning för att genomföra stämman digitalt via Google Meet eller liknande. Styrelsen återkommer med uppdaterad information närmare stämman. Medlemmar kan delta via ombud och ett ombud kan dessutom representera flera medlemmar. Ombudet behöver då ha med sig en fullmakt till stämman.

Agenda och styrelse

Vi kommer att behandla föreningens bokslut/årsredovisning för 2023 och välja en ny styrelse. Vi behöver kontinuerligt fylla på med nya styrelsemedlemmar så att inte alla har suttit ungefär lika länge och därmed riskerar att sluta samtidigt. En Brf måste ha en styrelse för att inte likvideras. Vi letar därför efter fler boende som är intresserade av att engagera sig i vår gemensamma boendemiljö och säkerställa att vår förening kan bestå. Vi är en liten förening så arbetsbördan är rimlig. Om du är intresserad är det inte för sent att höra av dig till styrelsen före stämman på

Årsredovisningen laddas upp under morgondagen och du hittar den här:

https://balen3.se/foreningen/arsredovisningar

Det har inte inkommit någon motion ännu, men ifall det inkommer innan stämman så kommer denna att adderas till agendan. 

Varmt välkomna, 

Styrelsen i Brf Balen 3

Dagordning

  1. Stämmans öppnande.
  2. Godkännande av dagordning.
  3. val av stämordförande.
  4. Anmälan av stämmordförarens val av protokollförare
  5. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
  6. Fråga om stämman blivit stadgeenlig ordning utlyst.
  7. Fastställt av röstlängd.
  8. Föredragning av styrelsens årsredovisning.
  9. Föredragning av Revisorns berättelse.
  10. Beslut om fastställande av resultat och balansräkning.
  11. beslut om resultatdisposition.
  12. Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna.
  13. Fråga om arvoden åt styrelseledamöter och revisorer för nästkommande verksamhetsår.
  14. Val av styrelseledamöter och suppleanter.
  15. Val av revisor och revisorssuppleant.
  16. Val av valberedning.
  17. Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor samt av föreningsmedlem anmält ärende enligt 33 §. 
  18. Övrigt

 

Styrelsen för bostadsrättsföreningen Balen 3 är nu i stort behov utav påfyllnad inför verkningsåret 2024/2025. 
Då vi har många boende som har flyttat under året så har även styrelsen påverkats av detta. Detta betyder att vi som styrelse har ett behov utav personer som vill engagera sig i vår förening. Alla som äger sin lägenhet är samtidigt också delägande i vår förening. Detta innebär att om föreningen sköts dåligt eller behöver likvideras, så kommer det att ha en direkt inverkan på alla boende.  
 
För att vår styrelse skall kunna fortsätta att verka för vår förening så behöver vi minst 2 personer till styrelsen, men vi ser gärna 4 personer för att kunna hjälpas åt bättre, och vara bättre rustade för framtiden. 
Ifall vi inte lyckas med detta så kommer vi att behöva hyra in en styrelse externt, alternativt likvidera föreningen, vilket medför onödiga kostnader för föreningen, och i förlängningen kan leda till ökningar av våra månadsavgifter. En extern styrelse skulle också göra det svårare för oss att driva på det dagliga arbetet och kunna vara agila i vårat styrelsearbete. 
 
För att undvika att detta sker, så behöver vi att alla boende hjälps åt och visar intresse för att engagera sig i vår styrelse. 
 
Ifall du inte vet vad som innefattas av ett styrelse-arbete, eller bara är nyfiken på att höra mer, så får ni mer än gärna höra av er till oss på: så kan vi förklara lite mer vad det innebär. Vill man prata direkt med ordförande så går det bara att knacka på i lägenhet 1007 på bottenplan C/O Patriksson. 
Inget krav på tidigare erfarenheter kring styrelsearbete behövs, utan alla är mer än välkomna att höra av sig.
 
I dagsläget så är vi är ett härligt gäng som ses 1 gång i månaden, där alla har bott olika länge i föreningen. Arbetet är inte särskilt betungande, då vi alla hjälps åt i alla projekt. 
Vi verkar för att göra boendet så bra som möjligt för alla i vår förening, och samtidigt håller koll så att föreningen följer våra långsiktiga mål och underhållsplan. 
Som delaktig i styrelsen så har man också möjlighet att påverka väldigt mycket utav föreningen prioriteringar och ett exempel på detta är upprustandet av vår innergård, och investeringen i odlingslådor som gjordes nyligen. Detta har varit en väldigt positivt för användandet av vår innergård och möjligheten till våra boende att samverka mer. 
 
Styrelsearbetet är avlönat enligt ett prisbas-belopp som fördelas bland alla i styrelsen. Det betalas ut i en klumpsumma i samband med årsstämman. Utöver detta så ses styrelsen även 1 gång om året för middag på restaurang där vi rundar av årets styrelsearbete. 
 
Varmt välkomna att bli en del av vår styrelse.
 
Ansökan till:
 
Mvh,
Styrelsen

Vår årsstämma närmar sig och det är en viktig tid för vår förening att ta upp eventuella frågor och förbättringar som vi önskar se i vårt hus. Därför vill vi uppmana er alla att skicka in era motioner senast i nästa vecka, den 8/5 för att säkerställa att de kommer att behandlas vid årsstämman. Ni skickar dessa på mail till Kallelse till årsstämman kommer att skickas ut på Tisdag i nästa vecka.

Vi vill påminna er om att det är genom våra gemensamma ansträngningar som vi kan fortsätta att förbättra och utveckla vår förening. Varje idé är viktig och vi ser fram emot att höra era förslag och förbättringar.

Så tveka inte att skicka in era motioner och ta chansen att påverka och förbättra vår gemensamma boendemiljö.

Tack för er medverkan och vi ser fram emot att höra era förslag.

Vänliga hälsningar,

Styrelsen

Påminnelse: 1.a April är sista dagen att åtgärda resultat från OVK-besiktning. Nedan information är samma som skickades vid OVK-besiktningen, och här kommer en vänlig påminnelse att de boende ansvarar för att genomföra förbättringsåtgärderna. 

*************************

Hej grannar!

Vi har för ett tag sedan genomfört en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i vår bostadsrättsförening. Resultaten från besiktningen har nu kommit och visar att det finns vissa förbättringsområden när det gäller ventilationen i våra lägenheter, och resultatet är för ett par lägenheter ej godkänt. Det är av yttersta vikt att vi alla arbetar tillsammans för att säkerställa en sund och effektiv ventilation i våra bostäder. Nedan finner ni en sammanfattning av de viktigaste punkterna från OVK-besiktningen som vi önskar att ni alla kikar igenom för att säkra att ni har en hälsosam ventilation och luft i era lägenheter.

För de lägenheter som inte har blivit godkända i besiktningen och har krav på åtgärder kommer separat info till era brevlådor (under kvällen idag 19/11). Alltså betyder detta att ni som inte har fått detta i er brevlåda har en godkänd besiktning och nedan sammanfattning är endast en lathund för egenkontroll av lägenheten.

  • Spaltventiler i fönster: Under besiktningen konstaterades att i vissa lägenheter var spaltventilerna i fönstren i stängt läge. Dessa ventiler var även fastmålade, vilket förhindrade att de kunde öppnas. För att förbättra tilluften i era lägenheter behöver ni kontrollera era spaltventiler och se till att de är öppna. Varje lägenhet måste ha minst två fungerande spaltventiler för till- och frånluft. Om det saknas spaltventiler i fönster eller balkongdörrar, bör tilluften ökas genom att installera en ytterligare ventil eller genom att avlägsna tätningslisterna i överkanten av fönsterbågen i rum där spaltventilerna saknas (notera dock att detta kan påverka mängden drag från väder och vind in i lägenheten). Se nedan bild för förklaring hur man kollar om ventilen är i öppet eller stängt läge. I exemplet har ventilationshålen för ventilen hamnat i en position som inte matchar med positionen för fönstrets ventilationshål. Vid behov, lossa på skruvarna och skjut ventilen till rätt läge.


Tilluft i sovrum och vardagsrum: För en effektiv ventilation måste alla sovrum och vardagsrum ha tilluft. Köket är undantaget från detta krav. Vissa lägenheter har omvandlats så att köket nu fungerar som en sovalkov. I dessa fall måste tilluften säkerställas, antingen genom fönster eller via väggventiler (så kallade skafferiventiler).

  • Frånluft i vardagsrum eller kök: För vissa lägenheter var frånluftsventilen i stängt läge, vänligen säkerställ att ventilen är öppen. Utan frånluft fungerar tilluft dåligt. Se nedan bild för förklaring. Skjut reglaget till höger för att öppna ventilen.

Vi rekommenderar alltså att ni, även om ni har godkänt resultat, följer följande steg för att förbättra ventilationen i era lägenheter:

  • Kontrollera era spaltventiler i fönster och se till att de är öppna (enligt ovan bild under första punkten).
  • Säkerställ att det finns tilluft i sovrum och vardagsrum enligt kraven.
  • Om ni har omvandlat ert kök till en sovalkov, se till att tilluften är tillräcklig genom fönster eller väggventiler.

Det är viktigt att notera att en god ventilation bidrar till bättre inomhusluftkvalitet, bättre hälsa och trivsel i våra bostäder. Genom att följa dessa åtgärder kan vi tillsammans säkerställa en hälsosam och bekväm boendemiljö för oss alla.

Har ni några frågor eller behöver hjälp med att genomföra åtgärderna, är ni välkomna att kontakta styrelsen ()

Vill även hälsa ett stort tack för ert samarbete och hjälp med att genomföra denna OVK-besiktning!

Med vänliga hälsningar,

Johanna Falk

Styrelsen Balen 3