Nyheter

Vänligen städa efter dig i tvättstugan!

Vi har alla ett ansvar att hålla vår tvättstuga ren och fräsch. Tyvärr har det hänt flera gånger att städningen inte har skötts enligt våra riktlinjer, nu senast i söndags. Jättetråkigt när vi lagt ned en hel del av föreningens resurser för att rusta upp för att göra det mer trivsamt. Vi ber er som inte redan gör det att:

  • Torka av maskinerna efter användning, det ska vara fritt från tvättmedel
  • Tömma luddfilter i torktumlaren och torkskåpet vid behov
  • Sopa golvet vid behov
  • Lämna tvättstugan i samma skick som du vill finna den

Tack för att du visar hänsyn och respekterar våra gemensamma utrymmen!

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

Kära grannar,

Vi vill med detta meddelande informera er om den kommande rensningen av cykelrummet i källaren. Vi har en hel del cyklar som har stått oanvända ett bra tag, vilket förmodligen beror på att ägaren har flyttat från vår förening och lämnat kvar cykeln. Målet med vårt cykelrum är att endast de cyklar som används ska stå där, och övriga cyklar, sparkcyklar eller annat som inte används behöver förvaras i vindsförråden. För att städa upp kommer vi därför att göra en rensning av cykelrummet.

Datum för rensning: Den kommande rensningen kommer att äga rum inom fyra månader från dagens datum (15/5), alltså 15/9. Det är viktigt att alla medlemmar agerar inom denna tidsram.

Åtgärd krävs: Vi ber er att ta bort de lappar (bruna eller vita) från era cyklar, sparkcyklar eller annat som förvaras i cykelrummet. Dessa lappar måste vara borttagna innan 15/9 för att undvika att era ägodelar avlägsnas under rensningen. Är du bortrest hela denna tidsperiod och vet med dig att din cykel står där, vänligen hör av dig till styrelsen så kan vi ta bort lappen åt dig.

Syfte med rensningen: Genom att hålla cykelrummet organiserat och fritt från övergivna eller oanvända föremål skapar vi ett trevligare och mer lättanvänt cykelrum.

Frågor och funderingar: Om ni har några frågor eller behöver ytterligare information angående rensningen av cykelrummet, är ni välkomna att kontakta styrelsen.

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen

Hej!

Vi vill tacka er för ert fantastiska engagemang på städdagen, vilken förening vi har!

Nu är innergården öppen för sommaren och alla möbler finns till förfogande. Då vädret fortsatt är ostadigt så har vi valt att förvara dynorna till lounge-soffan i pannrummet i källaren.

Likt tidigare år så har vi valt att låsa fast grillen, och det är av yttersta vikt att man även gör så efter avslutad grillning. 

Nyckel till grillen finns i tvättstugan i en utav plastlådorna ovanför avställningsbordet. I förrådet i rummet bredvid finns även en uppsättning av grillverktyg. Efter avslutad grillning så måste man borsta av gallret så att det blir rent och fint för nästa person som önskar använda grillen. 

Vänligen ställ tillbaka alla delarna på rätt plats efter användning. 

Taket till lounge-avdelningen är ännu inte på plats, men vi ämnar att ha det klart så snart som möjligt. Även ljusslingan är ur funktion och vi kommer att inhandla en ny sådan inför sommaren. 

För de som önskar att förlänga sina kvällar på innergården så finns det även en värmelampa i källaren med tillhörande förlängningssladd. 

Vi har idag inget bokningssystem för innergården, men önskar man säkra ett tillfälle att vara på innergården så får man sätta upp en lapp i trapphuset med information om dag och tid.

Vänligen respektera de boende med lägenhet mot innergård och håll ner ljudvolymen ifall ni stannar sent på kvällen.

Bästa hälsningar,

Styrelsen

Nu när våren är på gång (trots dagens snöfall) är det dags att göra vår förening redo för härliga sommarkvällar framöver. Därför vill vi bjuda in er till vår gemensamma städdag den 7/5 kl. 18:00.

Under städdagen kommer vi att gå igenom fastighetens invändiga ytskikt, vår innergård och vindsförråd. Vi kommer också att förbereda uteplatsen och trädgårdsmöblerna för att göra det till en mysig plats att umgås på under sommaren. Se till att ta hand om era saker innan städdagen, då allt utanför vindsförråden kommer att slängas.

Efter städdagen kommer vi att bjuda på något att dricka och äta för de som vill ha. Detta är också ett utmärkt tillfälle att lära känna dina grannar lite bättre och umgås tillsammans.

Om du inte kan delta under städdagen men fortfarande vill hjälpa till, så går det bra att höra av sig till styrelsen och bli tilldelad en arbetsuppgift vid en tidigare tidpunkt.

Vi ser fram emot att ha en trevlig städdag tillsammans!

Vänliga hälsningar,

Styrelsen

Inbjudan till Årsstämma 2024

Den årliga föreningsstämman börjar närma sig, och detta år är det beslutat att den kommer hållas den 23 Maj kl 18:30.

Om det är fint väder kommer vi att hålla stämman i föreningens trädgård där vi bjuder på fika. Om vädret är för dåligt kan vi hitta en lösning för att genomföra stämman digitalt via Google Meet eller liknande. Styrelsen återkommer med uppdaterad information närmare stämman. Medlemmar kan delta via ombud och ett ombud kan dessutom representera flera medlemmar. Ombudet behöver då ha med sig en fullmakt till stämman.

Agenda och styrelse

Vi kommer att behandla föreningens bokslut/årsredovisning för 2023 och välja en ny styrelse. Vi behöver kontinuerligt fylla på med nya styrelsemedlemmar så att inte alla har suttit ungefär lika länge och därmed riskerar att sluta samtidigt. En Brf måste ha en styrelse för att inte likvideras. Vi letar därför efter fler boende som är intresserade av att engagera sig i vår gemensamma boendemiljö och säkerställa att vår förening kan bestå. Vi är en liten förening så arbetsbördan är rimlig. Om du är intresserad är det inte för sent att höra av dig till styrelsen före stämman på

Årsredovisningen laddas upp under morgondagen och du hittar den här:

https://balen3.se/foreningen/arsredovisningar

Det har inte inkommit någon motion ännu, men ifall det inkommer innan stämman så kommer denna att adderas till agendan. 

Varmt välkomna, 

Styrelsen i Brf Balen 3

Dagordning

  1. Stämmans öppnande.
  2. Godkännande av dagordning.
  3. val av stämordförande.
  4. Anmälan av stämmordförarens val av protokollförare
  5. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
  6. Fråga om stämman blivit stadgeenlig ordning utlyst.
  7. Fastställt av röstlängd.
  8. Föredragning av styrelsens årsredovisning.
  9. Föredragning av Revisorns berättelse.
  10. Beslut om fastställande av resultat och balansräkning.
  11. beslut om resultatdisposition.
  12. Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna.
  13. Fråga om arvoden åt styrelseledamöter och revisorer för nästkommande verksamhetsår.
  14. Val av styrelseledamöter och suppleanter.
  15. Val av revisor och revisorssuppleant.
  16. Val av valberedning.
  17. Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor samt av föreningsmedlem anmält ärende enligt 33 §. 
  18. Övrigt